19 maj 2016

Forventninger til Ølfestival 2016

I dag startede årets store Ølfestival, som igen i år afholdes i Lokomotivværkstedet, hvor der er masser af plads til både bryggerier og gæster. Jeg skal besøge festivallen fredag, og har kigget lidt i programmet, for at have en plan for hvilke øl jeg skal smage.

Danske Ølentusiaster kalder Ølfestivallen for Skandinaviens største ølfestival. Hvad de baserer det på aner jeg ikke, men der er ingen tvivl om, at festivallen igen i år byder på rigtigt rigtigt mange forskellige øl. Jeg forsøger at gå efter øl fra bryggerier som jeg ikke ser i mine lokale ølforretninger, og så naturligvis efter at smage nogle af de mange speciel udgaver, som fx er fadlagrede. Disse bryggerier går jeg efter i år:

Hos Det Lille Bryggeri er der, som altid, masser af spændende øl. Jeg kan fx anbefale at prøve den nye 'The Stay Puft Imperial Stout', som er brygget med marshmallows, kokos, vanillie, havsalt og chokolade. Halløjsa. Jeg smagte den på CBC, Copenhagen Beer Celebration, og synes at den er fantastisk, ikke mindst pga det lille twist som lidt salt giver den.
Hos Thisted, som blev Årets Bryggeri 2015, kan man smage den nye 'Beer Geek Limfjords-Porter', lavet i samarbejde med Mikkeller. Den har mere røg og kaffesmag end original udgaven af Limfjordsporteren.
Rocket Brewing har flere nye spændende øl med, bla deres Grisette. De har også lovet, at de vil have nogle specielle udgaver med, bla lagret med frugt.
Man kunne snildt blive en hel dag hos standen for Amager Bryghus, hvor der er en perlerække af fantastiske øl. Selv skal jeg smage 'Green, Green Banshee' som er lavet i samarbejde med Jameson Whiskey, samt 'Falling Brown Boobies' brygget sammen med Lervig, Jeg besøgte Amager en hyggelig dag i påsken, da Boobies blev brygget. Du må heller ikke gå glip af 'The Dark Overlord', en ny super-stout som havde premiere på CBC.
Munkebo har øl med fra deres nye dagligvare-mærke 'Den Gamle Kornmølle', og så kårer de vinderen af en hjemmebrygger konkurrence, hvor en masse øl er blevet brygget med Claus Christensens hjemmelavede gær.
Hjemmebryggerne er igen i år godt repræsenteret på Ølfestivallen. De har en egen stand, med et stort udvalg af hjemmebryg, og kårer vinderen af årets DM i håndbryg på lørdag. Hjemmebrygger foreningen Herodes har igen egen stand, og de laver rigtigt lækkert øl.
Svaneke Bryghus kommer til Ølfestivallen med en række øl som normalt kun kan fås på deres restaurant på Bornholm. Flere af dem lyder ret spændende.
Der er flere ølimportører, som har rigtigt mange gode øl på programmet, bla 'Det Belgiske Hus', samt Premium Beer, som bla. har øl fra amerikanske Stone.
Kvickly Allerød har i år deres egen stand, hvor de har en masse øl, fra bla. Mikkeller, To Øl og Bøgedal. Jeg skal helt sikkert en smut forbi og hilse på Bo Christensen.

Det er altid godt at have en plan, men lur mig, om ikke jeg igen i år ender med at smage en masse andet end jeg havde planlagt. Lige meget hvad, så skal det nok blive en god festival.
Højt Skum!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar