30 oktober 2012

Orval- den sure Trappist

På Orval klosteret i det sydlige Belgien brygges den mest specielle af Trappist øllene. Abbey Notre-Dame d'Orval blev grundlagt allerede i 1070, men blev opløst og nedbrændt i 1795 under den franske revolution. I 1926 fik Cistercienser munkene området tilbage, og et nyt kloster stod færdigt i 1948. Man kan stadigt besøge ruinerne af det oprindelige kloster, men man kan desværre ikke besøge bryggeriet. Ud over øl, laver Orval også en glimrende ost, som man fx kan købe på det hyggelige frokoststed Thirion på Christianshavn.

Orval begyndte allerede i 1932 at sælge deres øl, som det første Trappist kloster, og opskriften har tilsyneladende været uændret siden da. Øllen gæres med brettanomyse og tørhumles kraftigt, og smagen er derfor meget speciel. Ligesom med de fleste syrlige øl, er det en smag som man lige skal vænne sig til.  I 50 Øl Du Skal Smage Før Du Dør beskriver Rolf Nielsen denne meget specielle brygningsmetode, som giver en øl stort set uden noget restsukker, og med masser af syrlighed og humle smag.

Orval
Orval er en flot kobberrød øl på 6,2% alc, med et stort flødefarvet skum, som holdt utroligt længe. Flasken er lille og buttet, og var som Rolf Nielsen fortæller, en standard industriflaske da øllen kom på markedet, men er nu ret unik. Til min bedste viden, kan man kun få øllen på denne 33cl flaske.
Aromaen er helt utroligt god. Selvom øllen 'kun' er på 6,2%, er aromaen meget fyldig, med duft af koriander, havre, belgisk gær, og noget frisk krydret som af nelliker. Jeg synes også at smagen er fantastisk god, selvom den altså er temmeligt speciel. Der er en formidabel mundfylde, med smag af koriander, korn, noget hvede agtigt, og så den forholdsvis store bret syrlighed, som holder ved i en meget lang, syrlig og tør, eftersmag.
Jeg synes at Orval er en rigtig god øl, men i længden bliver den specielle bitre syrlighed altså lidt for meget til min smag, og jeg gav en samlet karakter på 8,5/10.
Denne øl var forholdsvis frisk, ca 5 måneder, og jeg har læst mig til, at hvis man lagrer øllen noget længere, så omdanner bretten de sidste sukkerstoffer i øllen til alkohol, så øllen blive endnu mere tør. Hvis man ellers havde plads, så kunne det være sjovt at gemme et par stykker, og se hvordan den kommer til at smage.

Efter sigende er Orval Mikkel Borg Bjergsø's favoritøl. Mikkeller har lavet et par Orval kloner, som hedder 'Its Alive' og 'Årh Hvad', hvor specielt den sidste er en fin øl. Jeg er helt enig med Mikkel, for Oval er virkeligt en unik og spændende øl.

2 kommentarer:

  1. Jag har fået den i brussel hvor den havde ligget på lager
    Der fik jeg 2 glas et stort og et lille
    Det store kom første del af øllet i og resten i det lille glas
    og det hele blev hældt op af tjeneren
    og der er forskel
    Mvh Lennart Dyrstad

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var ellers fancy :) Men jeg tror gerne at man kan smage forskel.

      Slet